Rungfah Farm Stay Khao Sok Nat.park

11 augustus 2022 - Tambon Khlong Sok, Thailand

Waar zal ik mee beginnen? Deze dag geen vol programma. De was naar de laundry gebracht, koffie gedronken, even gezwommen, Thaise massage en een lunch. Als activiteit hadden wij een Jungle Cooking Experience geboekt.

Je zult lezen dat wij hier met veel plezier op terugkijken. Vandaar ook veel foto's geplaatst. Om 16:00 uur werden wij met een pick-up truck opgehaald door You Chanyoo. Een zeer enthousiaste vriendelijke man. We reden naar zijn farm ongeveer 15 minuten rijden een stuk van de doorgaande weg af in de jungle met heel veel palm- en bananenbomen.

Bij aankomst raapte hij een kokosnoot op en gaf die aan mij. Na een hartelijk welkom door vrouw en dochter gingen wij de "tuin" in om kruiden te plukken. You liet ons van alles ruiken. Volgens hem had hij ongeveer 150 (!) verschillende soorten kruiden. We verzamelden o.a. Thaise basilicum, Laos, een spruit verse Bamboe Wortel, citroengras, knoflook, laurier, lange bonen, papaja en een Thaise Komkommer.

Met deze schat aan kruiden gingen we terug naar de overdekte buitenkeuken. Het was de bedoeling dat wij actief gingen helpen om een diner voor ons klaar te maken. Maar als eerste moest de schil van de kokosnoot worden verwijderd. Met een ingenieuze tang werd dit bereikt. Hierna werd de noot in twee helften gespleten. Op de punt van twee bankjes zaten halfronde scherpe kammen. Door de binnenkant van de noot hier langs te schrapen viel het witte kokosvlees in schalen.

Voor het eten werd de rijst niet in een pan gekookt. Wij leerden hoe we de droge rijst in bananenblad moesten rollen. Deze pakketjes werden in een holle bamboestok geschoven. Hier werd water bijgegoten en de buis werd rechtop in het vuur gezet om de rijst te laten koken.

We werden aan het werk gezet om alle groenten te schillen en fijn te snijden. Marijke moest het kokosschaafsel  wassen en uitknijpen. Ondertussen moest ik het citroengras, peperkorrels, knoflook, chilipepers in een vijzel tot een currypasta malen. You was een vuur aan het stoken van o.a. de schil van kokosnoten en Bamboe scheuten, terwijl zijn vrouw op een stenen emmer met houtskool in een vuurvaste pot de kokos ging koken.

Wij konden hierna alle ingrediënten toevoegen voor de Groene curry. Nadat deze curry klaar was werden we aan het werk gezet om nog twee gerechten te wokken met de komkommer, eieren, kip, de bamboe, chilipepers en diverse sauzen.

Ondertussen had ik een bloem uit de bananenboom fijn gesneden. Deze slierten werden even als de fijngesneden lange bonen in een tempura beslag geroerd en in een wok gefrituurd. Inmiddels was de tafel gedekt met mooie bananenbladeren. Alle gerechten werden netjes in halve Bamboe stokken opgediend. Ook de rijst was klaar. We hebben er van genoten. Echt een aanrader wanneer je nog eens in Khao Sok komt!

You Chanyoo is o.a. eco guide in het national park. Hij heeft de laatste jaren niet stil gezeten. Hij heeft meedere lodges op hun terrein gebouwd. Hij verzorgt o.a. de kookexperience, hikes, rafting en andere buitenactiviteiten. Uiteraard zijn de lodges te huur. Meer lees je op zijn facebook pagina Rungfah Farm Stay.

Of kijk: Mark Wiens: https://youtu.be/hD3gJ3n0lfY . Deze video geeft een prima beeld van The cooking Experience.