Op weg naar Bandung.

9 februari 2019 - Bandung, Indonesië

De reis van Bogor naar Bandung was ongeveer 185 kilometer en 4,5 uur rijden. Het is een soort van provinciale weg. Qua breedte vergelijkbaar met die bij ons. Het verschil is dat er naast de weg  doorlopend bedrijvigheid is van bedrijfjes, straathandel, hutjes en vooral niet te vergeten garages, benzinestations en scooterreparatie. Vervolgens rijdt het verkeer variërend 2 tot 3 rijen dik in beide richtingen en scooters racen er kriskras tussen door. Erg bijzonder wanneer je vaders en moeders op scooters (met helm) met 2 en soms  zelfs 3 kinderen erbij, maar zonder helm. Het begon gelijk goed want een deel van de weg was over ca. 15 kilometer alleen toegankelijk voor één richting verkeer. Dit betekende dat wij voor het opdraaien op deze weg al 15 minuten moesten wachten. Maar goed, genoeg te zien. Sterker nog je kijkt de ogen uit. Dit bleef eigenlijk zo de gehele weg. Onderweg mooie, opvallende, bijzondere ...... en zo kan ik wel doorgaan gezien. Maar je vraagt je wel eens af waarom wij zo druk zijn over duurzaamheid. Bij garages stroomt de olie zo de grond in, alle voertuigen braken enorm veel uitlaatgassen uit of ze nooit zijn afgesteld en delen van de berm lijken op een vuilnisbelt. Dit is de negatieve kant, maar de totale indruk is zeer bijzonder.

Een lunch gegeten in een Soedanees restaurant aardig maar zeker geen aanrader. Ik kreeg een stukje zoute vis (Ikan Asin), maar deze is het "lekkerst" wanneer het vlees begint te fermenteren. Ik wist niet hoe snel ik slechts een heel klein stukje weer uit moest spuwen. VERSCHRIKKELIJK.  Na de lunch de reis vervolgd naar Bandung waar ik nu met een fris biertje de smaak weg spoel en we aan het zwembad liggen. Het voelt warm na een dag in de bus. Nu eerst zwemmen, leuk als je dit gelezen hebt! Wij genieten en zal dit morgen weer delen.

1. Tjitze:
    9 februari 2019
    Mooi verhaal buur, groetjes vanuit een winderig Sneek
  2. Sikko Hulzenga:
    10 februari 2019
    Dankjewel en bijna iedere dag een update. Moet wel want er gebeurd zo veel dat het lastig is om het allemaal te onthouden;-)