Moving day to Railay Beach

19 augustus 2022 - Koh Phi Phi, Thailand

Wow, wat een dag tot nu toe (16:45). De dag begon relaxed. Je weet wel, kopje koffie op terras, even zwemmen, wassen, aankleden, met golfkar service naar ontbijt en daarna weer naar kamer om de tassen te pakken. Hierna rustig lezen in afwachting van uitchecken. Een longtailboat was al gereserveerd om ons naar de pier te brengen waar speedboot naar Railay Beach om 13:00 uur zou vertrekken.

Na uitchecken werden we prima geholpen om met bagage aan boord te gaan. De schipper voer niet zoals we gewend waren naar rechts richting pier maar nam de andere ronding van het eiland. Communicatie was door geronk van de motor niet echt mogelijk. We begrepen dat het met de wind (?) te maken zou hebben. In ieder geval werd het geen comfortabele tocht schuin tegen hoge golfen op, waarbij de boot behoorlijk te keer ging. Sterker nog, Marijke ging onder in de boot zitten (werd drijfnat) en zei na aankomst zeer overtuigend: "Nooit meer". Na aankomst bleek het de schipper alleen om de tijdwinst van 20 minuten te zijn gegaan. Hem duidelijk gemaakt dat hij dit had moeten overleggen. Hij nam genoegen met 1.000 bath. Ter vergelijking: de dag ervoor betaalden we 1.500 bath. Na een kort verblijf op PhiPhi bij de pier aan boord gegaan van de speedboot. Ook nu bleek de zee aanzienlijk ruiger dan op eerdere tochten. Maar goed, we kwamen na 45 minuten stuiteren aan op een prachtig strand Railay Beach.

De wandeling naar het resort was slecht aangegeven en met ca 18 kg tas op de rug en ca. 32 graden was dit even heftig. Maar we kregen prachtige plek met een privétuin met whirlpool. We werden gewaarschuwd om steeds de deuren met de sleutel af te sluiten om diefstal door monkeys te voorkomen. Zij weten de deuren feilloos te openen.

Inmiddels opgefrist hebben we de omgeving en het strand verkend. Iets gegeten in een heel gezellig toeristisch winkelstraatje met vele restaurantjes, eethuisjes, souvenirswinkeltjes, barretjes, massagesalons en 'koffieshops'. Koele biertjes gekocht om de koelkast te vullen en het koele bad uitgetest. Liggend in bad schrijf ik deze blog. Straks opnieuw biertje tijdens sunset en dan ergens lekker eten. Ik heb al even een paar foto's geschoten van de reis en Railay Beach. Beetje lui daarom niet eerst de foto's gefilterd en collages gemaakt.