Ayutthaya

7 augustus 2022 - Ayutthaya, Thailand

Zoals in de vorige log al genoemd zijn er hier veel tempels. Ik heb minder met tempels daarom hebben we een compromis gesloten. Vandaag bezochten wij een nog werkende tempel en een ruïne. Voor de Wat (= tempel)  Phananchoeng Worawihan zouden wij de rivier oversteken. Het bootje (pont) voer niet omdat er roeiwedstrijden waren met zgn. longboats. Volgens locals zou dit ongeveer 20 min. duren. Maar goed je bent in Azië dus kijk je niet op een paar minuten. Na een uur kwamen we er achter dat de finale pas om 15:00 uur in de middag was. Dus eerst maar naar een ander pontje wat verder op gegaan. Hier werd al snel duidelijk dat deze ook niet zou gaan varen. Met erg vriendelijke mensen overlegden wij hoe ver het was om een stuk om te fietsen om zo over een verkeersbrug de rivier over te steken. Dit was geen optie. Dus besloten wij een taxi te nemen. Maar spontaan bood een gezin aan om ons er naar toe te brengen. Top! Dus fietsen achtergelaten (veilig op slot - zie vorig verslag). Later die dag met Grab (soort Uber) taxi weer teruggegaan. Door de roeiwedstrijden was het op het tempelcomplex, direct aan de rivier, enorm druk.

De boeddha's  waren groot en indrukwekkend. Net zo als hoe de monniken geld binnen haalden door alle offers die je kon doen. Enkele voorbeelden: Je kon een oranje gewaad "kopen" en aan Boedha aanbieden voor een zegen en vervolgens weer op een stapel leggen, zodat deze  door monniken gedragen konden worden. Of zouden deze nog zo'n ronde maken? Dit gebeurde bijv. met kaarsvet. Je "kocht" een kannetje vloeibaar vet. Met veel ceremonieel werd het vet in bakken met een vlammetje gegoten (uiteraard onder toeziend oog van een Boedha). Aan de zijkant van deze kommen zat een slang, waardoor het vet rechtstreeks terug stroomde naar het vat waar uit de monnik de kannetjes vulde.

Ook kon je met cellofaan ingepakte kado's met daarin levensmiddelen kopen en aanbieden aan een monnik. Je ontving dan een zegen. Een tweede monnik pakte de kado's aan en even later zette hij deze weer op de tafel terug waar je deze kon "kopen".

Maar goed het onderhoud van het complex zal wel veel geld kosten.

Na terugkomst bij de fietsen op weg gegaan naar Wat Ratchaburana. Een groot complex met ruïnes. Na een rondwandeling hebben we een restaurantje opgezocht voor een late lunch. Hierna terug naar ons vakantiehuisje.  Al met al 6 uren onderweg bij 35 graden. Dus tijd voor een nap en verkoeling. 's Avonds opnieuw eettentje opgezocht. Heerlijk gegeten. Incl. bier een investering van 7,65 euro!

Nu net de tassen gepakt, want morgen weer een reisdag per vliegtuig naar May Kao bij Phuket. Hier hebben we 1  hotelovernachting om de volgende dag door te reizen naar Tambon Khlong Sok.

Als laatste: Uiteraard lezen wij al jullie reacties. Erg leuk om te zien hoe jullie mee leven! Dank daarvoor!

1. Annemiek:
    7 augustus 2022
    Ziet er allemaal super uit!!! Goeie reisdag morgen weer!
  2. Nelleke mulder:
    7 augustus 2022
    Wat heerlijk om jullie reisverslag te lezen.
    Vooral je kritische noot naar de monniken, daar hou ik van.
    Geniet verder van jullie bijzondere reis
  3. Peter Houwer:
    9 augustus 2022