Koh Yao Yai

14 augustus 2022 - Tambon Ko Yao Yai, Thailand

We zijn inmiddels de 3e dag op het eiland. We zitten op een mooi resort en hebben een luxe bungalow. Er zijn hier meerdere restaurants, op het strand en bij het zwembad. Luxe ontbijt en lekker eten. De service is perfect. We hebben een Honda motorscooter 125 cc gehuurd waar mee we over het eiland toeren. Op de scooter heb je wat rijwind dat 'verkoeling' geeft. Je mag op het resort niet rijden, maar we worden netjes met een golfkarretje gehaald en gebracht.

90% van de bevolking is Moslim. Dit zie je in het straatbeeld. Het is hier zeker niet te toeristisch. En volgens de locals is het nog steeds heel erg rustig.

Gisteren hebben we het onderste deel van het Eiland verkent en vandaag het andere deel. Veel bananen-, kokos en rubberplantages. Verder leeft men o.a. van de visserij. Soms komen we langs een onbeschrijfelijke gore lucht. In een open schuur hangen dan allemaal soort zeemlederen lappen (huiden?) te drogen. Al zijn huiden niet erg waarschijnlijk, omdat je maar af en toe een buffel ziet. Verschrikkelijk. Het zal je buurman zijn. Maar ja, in 1 geval zat er zelfs een barretje pal naast. Onbegrijpelijk.

Van het resort hebben wij een roadmap van het eiland gekregen met daarop de wegen en bezienswaardigheden. Vandaag liep onze route pal langs de westkust en (volgens de kaart) een groot strand. De weg hiervoor begon wat 'knoestig', maar vol goede moed reden we verder. Na enige tijd werd het weggetje steeds slechter en leek het meer op crossen. Maar goed we hadden al een flink stuk gedaan, terug was ook niet echt een optie. Na ongeveer 3 kilometer werden we beloond met een mooi tropisch strandje. We troffen er een stel uit Australië die dezelfde route hadden genomen. Ook zij besloten om deze route niet terug te nemen.

Het is hier behoorlijk warm met een hoge luchtvochtigheid van bijna 90%! Dit geeft een erg hoge gevoelstemperatuur. Een shirt hou je ongeveer 5 minuten droog. We passen ons tempo er maar op aan.

We hebben ons favoriete eettentje en massage inmiddels gevonden, dus niets te klagen.

1. Peter Houwer:
    14 augustus 2022