27 februari – 1 maart – Stranden van het zuiden

1 maart 2019 - Tabanan, Indonesië

Het einde van de vakantie nadert. Vanochtend al weer de tassen gepakt voor de reis vanavond naar Singapore. De verhalen worden ook wat korter. Dit komt natuurlijk doordat we meer in de relaxstand staan en daar valt nu eenmaal minder over te vertellen. In het zuiden van Bali o.a. Sanur heb je langgerekte, zachtgele stranden. Volgens de omschrijving is het in Sanur nog niet zo druk als in de populaire badplaats Kuta. Er is een scala aan restaurants en winkeltjes. Het strand is gevuld met kleurrijke vissersboten. We verblijven in een hotelaccommodatie bijna aan het strand. Vanuit onze kamer is het ongeveer 150 meter lopen naar het strand. Onze hoteltuinkamer is een royale ruimte met 2 persoonsbed, een ligbank en voorzien van gemakken als een losse badkamer, airco en een propeller aan plafond. Vanuit de kamer stap je op een soort balkonnetje met twee lekkere stoelen. Hiervoor een grasveldje met ligstoelen, een zwembadje en het restaurant. En daar achter dus het strand en zee. Oftewel weer een prima plekje!

Ik schreef al eerder dat het toerisme door natuurgeweld in de regio een behoorlijke knauw heeft gekregen. Dit merk je dagelijks wanneer je rond loopt of bij het strand verblijft. Van alle kanten wordt je aangesproken. Tot vervelends toe. Ik begrijp het wel, maar het is niet altijd leuk. Wanneer je in het stadje rondloopt toetert iedere taksi om een rit aan te bieden. En er rijden heel veel taksies. Gisteren hebben we een motorscooter Yamaha MMax gehuurd en rondgetoerd. Het deel van Bali waar wij zijn is vergelijkbaar met ons westen, bijna één grote stad (Denpasar). Rijden in de vrije natuur was er niet echt bij. Het was een behoorlijke uitdaging om door de wirwar van auto’s en tussen honderden scooters te manoeuvreren. We troffen het en liepen in een politiecontrole. Zeker 25 man midden op de weg. Iedere (motor)scooter, met name toeristen werden er tussen uitgepikt. Wij dus ook. Ons 1e gelukje was dat wij van de verhuurder het originele kentekenbewijs hadden meegekregen, anders hadden we de motorscooter moeten laten staan. Maar ja, geen Internationaal rijbewijs bij ons en dat is in Indonesië nog steeds verplicht. Dus of we maar even IDR 500.000 ( € 30,-) wilden betalen. Volgens de agent zou 300 meter verderop een geldautomaat staan. Dus wij in brandende zon daar heen en terug naar de politieman die ons rij- en kentekenbewijs had achter gehouden.  Ik gaf hem aan dat hij geen golfer kon zijn, want hij kon geen afstand schatten. De afstand heen en terug was tenminste 1 tot 1,5 kilometer.  Hij moest hier erg om lachen en zei dat we er toch naar toe hadden kunnen rijden. En tja, dat wisten wij weer niet. Op terugweg naar hotel nogmaals controle, maar gelukkig had ik bij eerste controle om kwitantie gevraagd en mochten we doorrijden.

’s Avonds hebben we bij een gezellig en erg mooi restaurant aan het strand gegeten. Verder bestaat ons verblijf hier de laatste uren uit een beetje liggen aan het strand of in de schaduw, een beetje lezen, verslag schrijven, wat eten e.d Vanavond worden we om 18:00 uur opgehaald door Ari die ons naar de luchthaven brengt voor onze vlucht naar Singapore. Daar verblijven we het weekend bij Sietse en Eunice en zondagnacht om 00:05 uur vliegen we met de KLM terug naar Amsterdam.

Tot zover. Na thuiskomst zal ik ons laatste verslag schrijven met mogelijk een aantal bruikbare tips. Wanneer je iets wil weten over onze reis kun je natuurlijk altijd even contact met ons opnemen. Of even een reactie geven op de reislogger.

1. Corine:
    1 maart 2019
    Volgens mij kijken jullie terug op een prachtige reis. Geniet het weekend nog bij Sietse en Eunice en alvast een hele goede terugreis! Grtjes Corine
  2. Siebren:
    1 maart 2019
    Fantastische reis geweest als ik het allemaal zo lees! Bijna dag dagelijks een update van de belevenissen. Een rijke herinnering. Nog een heel fijn weekend bij Sietse en vriendin. Daarna een behouden thuis reis! Hartelijke groet, Ans en Sieb
  3. Sikko Hulzenga:
    2 maart 2019
    Hi Sieb en Corine, bedankt voor jullie reacties. Inderdaad een fantastische reis! Ik zit nu (22:50) met koud biertje op de 33e etage uit te kijken over Singapore. Morgen laatste dag en om 01:35 uur terug naar AMS (13,5 uur vliegen).