Bogor

8 februari 2019 - Megamendung, Indonesië

Vanochtend gestart met een ontbijt met Indonesisch tintje ( toast en nasi goreng ). Onze hotelkamer is pal naast een snelstromende beek en de gordijnen houden nauwelijks licht tegen. Vooraf had ik, naast de headphones, geïnvesteerd in verschillende speciale oordoppen voor slaap en luchtdruk in vliegtuig. Maar ook oogkapjes hebben we meegenomen. Echte aanraders als je op reis gaat. Kortom prima geslapen. Zojuist kennisgemaakt met Assep. Onze gids voor dagje Bogor. Ook hij spreekt gebrekkig Nederlands net als onze chauffeur die ook Assep heet. Programma:

• Beroemde botanische tuin,
  • traditionele markt en
  • naar een Wajongpoppenfabriekje ergens in een achteraf straatje.

In het park zagen we veel exotische bomen en planten. Assep was een geanimeerd verteller met op juiste moment pauzes. Dus alles ging "plan plan" rustig aan. Maar goed ook, want na een uurtje was ik doorweekt ( warmte i.c.m. hoge luchtvochtigheid. Maar mooie exotische bomen, planten en bloemen. Ook mooie oude Hollandse gebouwen uit vervlogen tijden en het paleis van de president. Na de tuin zijn wij de binnenstad ingegaan en de lokale markten bezocht. Ook dit was een geweldige belevenis. Teveel om te noemen, maar de foto's spreken voor zich. Vervolgens stuurde Assep ons door een mega drukke binnenstad en een woud van straatjes (geweldig). Hij bracht ons bij de Wajangpoppenmaker. Hier een leuke uitleg gehad en zelf even kunnen proberen hoe dat gaat. Gemiddeld werkt hij 5 dagen aan een kop, alleen het snijwerk. In het familiebedrijfje schildert de broer de koppen en maakt de moeder, vrouw of neef de kleding. Uiteraard 2 mooie poppen gekocht. Foto volgt. Deze worden verstuurd per boot. Na lekkere thee met Pisang Goreng weer verder. Het werd tijd om te lunchen. Een groot voordeel van chauffeur en gids is dat je op verrassende plaatsen komt en in leuke restaurantjes eet. O.a. lekkere gegrilde vis met rijst en sambal. Als afsluiting van de dag nog een ronde in Riksja's gemaakt. Assep de gids wilde ons niet alleen laten gaan en reed met Marijke mee. Maar gezien het hectische verkeer vond zij dit wel prima. Nu aan een koel biertje op het terras de belevenissen beschreven met op de achtergrond uit vele luidsprekers de azan. 'S Morgens om 06:00 uur de 1e keer en totaal 5x per dag de oproep voor gebed. De foto's volgen.

1. Bouke:
    9 februari 2019
    Gaaf! Echt een andere wereld daar hè?
  2. Sikko Hulzenga:
    10 februari 2019