Naar Yogyakarta

12 februari 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Vertrek om 07:30 naar station. Asep stond al weer op tijd klaar om ons weg te brengen.

Reizen met de trein: Eenmaal op het station kun je ervoor kiezen je bagage naar je stoel te laten brengen. De dragers die zich gewillig aanbieden en duidelijk herkenbaar zijn nemen gerust ieder één tas voor hun rekening, waardoor onze bagage de eerste keer voor een royaal bedrag ( je betaalt per drager ) naar onze plek in de trein gebracht werd. Maar mijn tas woog al ongeveer 15 kilo dus was het prima.

We hadden vooraf betaald. Hiervoor ontvingen wij een kwitantie met daarop het boekingsnummer. Op het station kon je deze omwisselen voor een boardingpass en klaar! Dat omwisselen doe je op een automatische computerzuil. Als je je boekingsnummer op het scherm intoetst, verschijnen automatisch de boekingsgegevens van alle personen op het scherm en hoef je alleen maar op print te drukken. De boardingspassen worden geprint die er overigens hetzelfde uitzien als de boardingpass in het vliegtuig. Waardoor de plaatsen bekend waren. Wij reisden Eksekutif klasse. Dit is de duurste klasse, maar vergelijkbaar met de betere tweede klas in de treinen in Nederland. Comfortabele stoelen met een klein kussentje, voldoende beenruimte, stopcontact, airco en de bekende ‘koffie-thee-gevulde koeken’ service, maar dan met rijst natuurlijk

Even snel de kommer en kwel afronden. Marijke heeft ook last van de reizigersdiarree gehad, maar zij knapte gelukkig al redelijk snel weer wat op. Ik mocht hier niet over schrijven. Maar ja het is ons reisverhaal en geen glossy folder. Bij mij ging het juist de andere kant op. Alle energie weg, veel naar toilet en heel veel slapen. Van de treinreis ( 7 uren ) heb ik flarden gezien. Met de koptelefoon op geen geluiden en dus prima kunnen slapen. 's Middags in het hotel aangekomen en geslapen tot de volgende ochtend. Vanochtend leek het iets te zijn verbeterd, maar tijdens "ontbijt" raakte ik minuten uit de tijd en was niet aanspreekbaar. Flink schrikken voor Marijke. Dus tijd voor een dokter. Deze was er snel en hij had ook allerlei strips met pillen bij zich. Nu fitter doordat alle pillen gaan werken. Maar nog beter letten op bijv. sla gewassen onder gewone kraan, ijsblokjes in een juice en al die andere dingen waar bacteriën aan of in kunnen zitten. Dus alles moet echt heet zijn geweest.  En voor en na het eten met zeep de handen wassen. Wij moeten nog wel weer wat meer vertrouwen krijgen in het eten hier.

Vanmiddag hebben wij met een gemotoriseerde Betjak een tour door de stad gemaakt. Eerst naar een Batikfabriekje waar de doeken met de hand worden gemaakt. Ongelooflijk veel werk. Toen natuurlijk door de shop. Vervolgens reed de chauffeur door het gehele centrum en liet ons mooie plekjes zien. Beetje jammer. Te laat gestart waardoor wij in de avondspits vanaf 16:30 uur terecht kwamen. Ongelooflijk veel uitlaatgassen brakende scooters. Dus ge je zo'n reis een keer maken mijdt de spits. Al was het in Bogor de hele dag zo druk.

We zouden morgen gaan fietsen door de rijstvelden richting de Borobudur. Het fietsen hebben we gecanceld en een taksi voor de dag besproken. De ongemakken hebben er behoorlijk ingehakt en ca. 30 km heen en terug op de fiets is net even te veel. Morgen vertellen we meer.

Nog één dingetje: eerder hadden wij het over een Riksja (net als onze reisorganisatie) maar dit is niet juist. Een Riksja wordt getrokken en bij een Betjak zit de bestuurder achter het bakje waarin je zit.